Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies. ZAMKNIJ

Polecane

Jak odmienić stare ubrania? 20 inspirujących pomysłów na nowe ciuchy!

Jak odmienić stare ubrania? 20 inspirujących pomysłów na nowe ciuchy!

Te rzeczy każda z nas ZROBIŁA NA RANDCE, a potem tego bardzo ŻAŁOWAŁA!

Te rzeczy każda z nas ZROBIŁA NA RANDCE, a potem tego bardzo ŻAŁOWAŁA!

15 błędów w seksie, które popełniamy w okolicach 30-stki! (też tak robisz?)

15 błędów w seksie, które popełniamy w okolicach 30-stki! (też tak robisz?)

Te teksty powie ci FACET, który żywi do CIEBIE prawdziwe UCZUCIE!

Te teksty powie ci FACET, który żywi do CIEBIE prawdziwe UCZUCIE!

MĘŻCZYŹNI przyznają jakie rzeczy robią tylko dla SWOICH JEDYNYCH MIŁOŚCI!

MĘŻCZYŹNI przyznają jakie rzeczy robią tylko dla SWOICH JEDYNYCH MIŁOŚCI!

10 pozytywnych skutków SPANIA NAGO! (szokujące dowody)

10 pozytywnych skutków SPANIA NAGO! (szokujące dowody)

14 niezręcznych momentów w seksie, o których FACECI boją się mówić!

14 niezręcznych momentów w seksie, o których FACECI boją się mówić!

10 myśli, które rozpraszają nas podczas IGRASZEK (będziecie płakać ze śmiechu!)

10 myśli, które rozpraszają nas podczas IGRASZEK (będziecie płakać ze śmiechu!)

Stylizacja last minute na WESELE 2018

Stylizacja last minute na WESELE 2018

SIERPIEŃ 2018 – najmodniejsze fryzury miesiąca

SIERPIEŃ 2018 – najmodniejsze fryzury miesiąca

Na punkcie TYCH 10 kobiecych gestów FACECI WARIUJĄ

Na punkcie TYCH 10 kobiecych gestów FACECI WARIUJĄ

MĘSKIM ZDANIEM- 10 powodów, dlaczego w bikini straszysz, a nie zachwycasz!

MĘSKIM ZDANIEM- 10 powodów, dlaczego w bikini straszysz, a nie zachwycasz!

Wybór redakcji: 5 romantycznych filmów na dzisiejszy wieczór

Wybór redakcji: 5 romantycznych filmów na dzisiejszy wieczór

TE 15 rzeczy INTENSYWNIE podnieca każdego FACETA

TE 15 rzeczy INTENSYWNIE podnieca każdego FACETA

SEKS ORALNY – 15 najlepszych pozycji według mężczyzn

SEKS ORALNY – 15 najlepszych pozycji według mężczyzn

12 MIEJSC, gdzie możesz poznać i zdobyć FAJNEGO FACETA

12 MIEJSC, gdzie możesz poznać i zdobyć FAJNEGO FACETA

Grzech zaniedbania, czyli słów parę o wyglądzie

Kobiece atrybuty zewnętrzne to odpowiednia sylwetka oraz zadbany wygląd zewnętrzny, m.in. wypielęgnowane dłonie i paznokcie, makijaż, zdrowe włosy i skóra. Marka Dove zachęca kobiety by w dbaniu o siebie odnalazły przyjemność, a nie czynność rozumianą zadaniowo. Przedstawicielka marki podkreśla, że „piękna kobieta to kobieta spełniona, szczęśliwa, która dba o siebie, bo ma na to ochotę i sprawia jej to przyjemność, a nie po to, aby równać do nieprawdziwego ideału z mediów”.

Współczesny ideał pięknej kobiety jest mniej lub bardziej skutecznie narzucany kobietom przez show-biznes. Przeprowadzając badania nad postrzeganiem kobiecego piękna, marka Dove postanowiła sprawdzić jakie atrybuty zewnętrzne są dla Polek najważniejsze.

W poprzednim odcinku, który poświęcony był kobiecemu pięknu, stwierdziliśmy, że Polki, przynajmniej w deklaracjach, opierają się dyktaturze wyidealizowanej kobiecości. Kobiecość ich zdaniem opiera się na trzech atrybutach: wyglądzie, osobowości i zachowaniu. Teraz postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej jednemu z tych atrybutów – wyglądowi zewnętrznemu.

Kobiece atrybuty zewnętrzne, zdaniem Polek, składają się z odpowiedniej sylwetki oraz zadbanego wyglądu zewnętrznego, podkreślającego kobiece cechy. Za idealną sylwetkę respondentki w większości uznawały figurę w kształcie ‚klepsydry’, z wyraźnie zaznaczonymi partiami biustu, talii i bioder. Co ciekawe, młodsze kobiety częściej wymieniały zaokrąglone kształty, podczas gdy starsze zwracały uwagę na proporcjonalność figury. Niezależnie od wieku respondentki zgodnie postrzegały zbyt szczupłą sylwetkę jako nieatrakcyjną.

Zadbany wygląd świadczy, zdaniem respondentek, o tym, że kobieta po prostu dba o siebie.
Zaniedbanie jest zaś uznawane za największy grzech, jakiego może dopuścić się kobieta. ‚Przypuszczam, że część z respondentek traktuje je jako zaniedbanie wobec wymogów płynących z zewnątrz, ale mam nadzieję, że, być może nieświadomie, ujawnia się tu tęsknota za tym dbaniem o siebie, nie jak o rzecz mającą być piękniejszą, ale o siebie jako o istotę pragnącą troski i uwagi za to tylko, że jest.’ – komentuje dla Dove psycholożka Katarzyna Miller.

Zdaniem respondentek, na zadbany, kobiecy wygląd składają się między innymi: wypielęgnowane dłonie i paznokcie, zdrowe i lśniące włosy, makijaż, zdrowa, opalona, wydepilowana skóra oraz zadbana cera. ‚Nie ma brzydkich kobiet, są tylko kobiety zaniedbane, jak kobieta jest zadbana, to zawsze będzie piękna’ – stwierdziła jedna z respondentek. Czytając wyniki badania można odnieść wrażenie, że przez Polki przemawia próżność. Jednak zdaniem specjalisty taki wniosek jest mylący.

Zdaniem psycholożki Katarzyny Miller nie ma nic złego w tym, że kobiety przywiązują tak dużą wagę do dbania o siebie. Co więcej, psychoterapeutka uważa, że jest to pożyteczne, o ile kobiety robią to dla siebie. Problem pojawia się wtedy, kiedy kobiety koncentrują się na swoim wyglądzie pod wpływem przymusu płynącego z zewnątrz lub wewnątrz. Katarzyna Miller zwraca również uwagę na postrzeganie przez kobiety własnego ciała i zabiegów pielęgnacyjnych. ‚To, co mnie uderza w tych wypowiedziach, to znowu zadaniowy sens zabiegów. Wprawdzie pojawiła się wypowiedź: ‚czuję się lekko po kąpieli’, ale prawie w ogóle nie ma takich określeń, które by wskazywały na to, że kobiety czują swoje ciało, stany i uczucia przynajmniej na równi z celowością upiększania się. Pisałam kiedyś w jakimś artykule: czy czujesz, że kiedy używasz balsamu, żeby zmiękczyć czy ujędrnić skórę to jednocześnie, a może przede wszystkim, możesz poczuć, że siebie samą dotykasz czy masujesz? Że ta chwila to kontakt ze sobą, moment na czułość, serdeczność, na wyrażenie i przyjęcie od samej siebie bliskości, uwagi, skupienia się na sobie jako kimś, a nie czymś, co trzeba podretuszować?’ – pyta Katarzyna Miller. Warto zatem zastanowić się czy kobiety traktują pielęgnację jako czynność wykonywaną dla samej siebie, czy też jest ona rozumiana bardziej zadaniowo?

Dbanie o swój wygląd zewnętrzny, niezależnie od tego czy są to zabiegi pielęgnacyjne czy aktywność fizyczna jest ważne. Zarówno dla zdrowia, jak i dobrego samopoczucia. Rzecz jasna, dbania o własny wygląd nie można mylić z obsesją na punkcie własnego ciała, która świadczyć może o próżności bądź o chorobie, kiedy np. przejawia się w postaci anoreksji.

Katarzyna Miller podkreśla: ‚Warto zadbać także o swój dobrostan wewnętrzny i zacząć kochać siebie nie tylko na wynos i w najlepszej kreacji, ale także w rozmemłaniu, bez błysku w oku i w chorobie. Taka jest przecież istota przysięgi miłości. Czy gdy jestem zaziębiona, z czerwonym nosem i załzawionymi oczami, bez kolorowych cieni, nie jestem kobieca?’

Dlatego ważne jest, aby uświadamiać kobietom, że zabiegi pielęgnacyjne mają przede wszystkim być chwilą, w której poświęcają czas samym sobie.
‚Piękna kobieta to kobieta spełniona, szczęśliwa, która dba o siebie, bo ma na to ochotę i sprawia jej to przyjemność, a nie po to, aby równać do nieprawdziwego ideału z mediów, lub ze względu na obawę przed krytyczną oceną innych. Marka Dove doskonale to rozumie i zachęca kobiety by polubiły siebie takimi jakimi są, w dbaniu o siebie odnalazły przyjemność, a nie tylko konieczność. Bo przecież prawdziwe piękno nie wyraża się wyłącznie w urodzie, ale przede wszystkim w kobiecym wnętrzu.’ – podsumowuje Urszula Kostian, przedstawicielka marki Dove.