Witryna korzysta z plików cookie. Korzystając z serwisu zgadzasz się na ich przyjmowanie. Więcej. ok

Polecane

Jak prawidłowo wykonywać pompki, aby nie nabawić się kontuzji?

Jak prawidłowo wykonywać pompki, aby nie nabawić się kontuzji?

Literatura faktu – 5 propozycji od NaObcasach.pl

Literatura faktu – 5 propozycji od NaObcasach.pl

MAKE UP na wiosnę – dawka inspiracji

MAKE UP na wiosnę – dawka inspiracji

Kwietniowe Panny Młode – przegląd z Instagrama

Kwietniowe Panny Młode – przegląd z Instagrama

Na te filmy warto wybrać się do KINA w ten weekend [20.04-22.04]

Na te filmy warto wybrać się do KINA w ten weekend [20.04-22.04]

10 makijaży idealnych na wesele

10 makijaży idealnych na wesele

8 szczegołów, które sprawiają, że twoja twarz nie podoba się mężczyznom!

8 szczegołów, które sprawiają, że twoja twarz nie podoba się mężczyznom!

Oliwka na rozstępy dla przyszłej mamy

Oliwka na rozstępy dla przyszłej mamy

Przez te 10 BŁĘDÓW wciąż nie masz MĘŻA

Przez te 10 BŁĘDÓW wciąż nie masz MĘŻA

10 znaków, że to nie jest facet dla Ciebie – ZOSTAW GO!!!

10 znaków, że to nie jest facet dla Ciebie – ZOSTAW GO!!!

Róbcie tych 5 rzeczy, a będziecie najszczęśliwszą parą pod słońcem! ☀

Róbcie tych 5 rzeczy, a będziecie najszczęśliwszą parą pod słońcem! ☀

5 oznak, jakie wysyła organizm, jeśli brakuje mu MAGNEZU

5 oznak, jakie wysyła organizm, jeśli brakuje mu MAGNEZU

10 ciekawych pomysłów na zdjęcie dziecka na Instagram lub Facebooka

10 ciekawych pomysłów na zdjęcie dziecka na Instagram lub Facebooka

5 zwiastunów seriali, na które warto poświęcić wiosenne wieczory

5 zwiastunów seriali, na które warto poświęcić wiosenne wieczory

9 zdjęć sławnych modelek z czasów, kiedy dopiero brały udział w castingach

9 zdjęć sławnych modelek z czasów, kiedy dopiero brały udział w castingach

6 sztuczek, dzięki którym będziesz wyglądać BOSKO na zdjęciach z wakacji

6 sztuczek, dzięki którym będziesz wyglądać BOSKO na zdjęciach z wakacji

Wszystko o ADHD

ADHD – to skrót od Attention Deficyt Hyperactivity Disorder, czyli Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi lub Zespół Hiperkinetyczny.

Na ADHD składają się trzy grupy objawów:

  • Zaburzenia koncentracji uwagi,
  • Nadruchliwość,
  • Impulsywność.

Zaburzenia koncentracji uwagi to:

  • pomijanie szczegółów,
  • popełnianie błędów z nieuwagi,
  • rozpraszanie się przy zadaniach, grach i zabawach,
  • nie zwracanie uwagi na to, co mówią inni,
  • problemy z postępowaniem według instrukcji lub kończeniem prac domowych zadanych w szkole,
  • problemy z pomocą w domu lub obowiązkami w pracy,
  • trudności z organizowaniem pracy i innych zajęć, nawet doborem zabaw (!),
  • unikalna lub silna niechęć do zadań wymagających trwałego wysiłku umysłowego ( a więc nauka w szkole, odrabianie zajęć domowych);
  • gubienie rzeczy i zabawek, ale też i na przykład roweru (!),
  • łatwe rozpraszanie się pod wpływem zewnętrznych bodźców;
  • zapominanie o różnych rzeczach w toku codziennej aktywności (np. zapomnienie o myciu zębów, uczesaniu się, ogoleniu, pójściu na zajęcia).

Nadruchliwość to wielość następujących zachowań:

  • poruszanie rękami i nogami;
  • wiercenie się na krześle;
  • częste opuszczanie miejsca w Sali i w sytuacjach wymagających dłuższego siedzenia;
  • częste bieganie, wchodzenie na meble;
  • problem ze spokojnym bawieniem się (nadmierna hałaśliwość);
  • utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej zmodyfikowany przez społeczny kontakt.

Impulsywność to:

  • udzielanie odpowiedzi zanim pytanie zostanie zadane do końca;
  • nieumiejętność oczekiwania na swoją kolej w grze lub innej sytuacji grupowej; przerywanie i przeszkadzanie innym;
  • nadmierna gadatliwość bez uwzględnienia norm społecznych (też przeklinanie), przerywanie i przeszkadzanie innym;
  • problem z hamowaniem reakcji.

Właściwa kolejność działania u człowieka zdrowego wygląda następująco: POMYSŁ/STOP/DZIAŁANIE/ BRAK DZIAŁANIA, na przykład dziecko widzi okno i chce wejść na nie i wyskoczyć ( to jest pomysł), ale po przemyśleniu tego czynu, wie, że jest wysoko i skacząc zrobiłoby sobie krzywdę. Podejmuje więc decyzję o zaniechaniu (to jest STOP) i ostatecznie nie skacze. U człowieka z ADHD kolejność działanie wygląda tak: POMYSŁ/BRAK STOP/DZIAŁANIE.

Objawy, które często towarzyszą ADHD to:

  • duża labilność (chwiejność) emocjonalna;
  • niższy poziom dojrzałości społecznej i emocjonalnej niż u rówieśników;
  • tendencja do wciągania dorosłych w niekończące się dyskusje;
  • dramatycznie słabe rozumienie czasu i przekonanie, że ze wszystkim zdąży się na czas; 60 % dzieci z ADHD przejawia specyficzne trudności szkolne- dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia.

Mogą występować trzy podtypy ADHD.
Pierwszy to typ mieszany, występuje u większości dzieci, czyli zaburzenia koncentracji uwagi, nadruchliwość i impulsywność.
Drugi to typ z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi, występuje najczęściej u dziewcząt.
Trzeci podtyp – z przewagą nadruchliwości i impulsywności, występuje częściej u chłopców.
Aby uprawnione było rozpoznanie ADHD sześć lub więcej objawów zaburzeń koncentracji uwagi lub nadruchliwości i impulsywności musi się utrzymywać przez przynajmniej sześć miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację, czyli funkcjonowanie dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju. Objawy upośledzonego funkcjonowania muszą występować, w co najmniej dwóch (lub więcej) sytuacjach- na przykład w domu i przedszkolu/szkole.

Skąd się wzięło ADHD?

ADHD nie można się zarazić lub nabyć w trakcie życia. Człowiek rodzi się z ADHD. Genetyczna geneza tłumaczy to zaburzoną równowagą neuroprzekaźników (głównie dopaminy i noradrenaliny) w mózgu oraz niesprawnym funkcjonowaniem układu hamowania aktywacji. Początek zaburzenia następuje nie później niż w wieku 7 lat, jednak najwięcej przypadków ujawnia się z rozpoczęciem nauki, bądź przejściem na wyższy etap kształcenia. Uważa się, że przyczyną jest zaburzony proces dojrzewania systemu nerwowego, opóźnionego dojrzewania jego struktur.

Jak wygląda leczenia ADHD?

Najczęściej słyszy się o farmakoterapii, czyli podawaniu leków: psychostymulujących, niestymulujących, trójpierścieniowych i przeciwdepresyjnych. Suplementacja polega na podawaniu kwasów nienasyconych Omega3 i Omega6. Godne polecenia jest terapia: poznawczo- behawioralna. Jest jeszcze terapia mieszana, poznawczo- behawioralna z farmakoterapią. Trzeba pamiętać, iż w przedszkolu należy dążyć do wyeliminowania leków. Proces doboru leków do dziecka jest bardzo trudny. Nie ma sprawdzonego przepisu na dane zachowanie, lek działający w jednym przypadku może się okazać całkowicie bezskuteczny u innego dziecka. Mózg dziecka z ADHD śpi, dodatkowe wyciszenie mózgu, jest więc niedobre. U wielu dobrze prowadzonych terapeutycznie dzieci i nie tylko, z wiekiem objawy ADHD ulegają znacznemu zmniejszeniu.