Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies. ZAMKNIJ

Polecane

MĘSKIM ZDANIEM: lista 6 niepozornych rzeczy, które odrzucają nas od kobiety!

MĘSKIM ZDANIEM: lista 6 niepozornych rzeczy, które odrzucają nas od kobiety!

WAŻNE: 6 rzeczy, których nigdy nie mów SAMOTNEJ KOLEŻANCE

WAŻNE: 6 rzeczy, których nigdy nie mów SAMOTNEJ KOLEŻANCE

HOT: 6 pozycji seksualnych, które bardzo stresują MĘŻCZYZN

HOT: 6 pozycji seksualnych, które bardzo stresują MĘŻCZYZN

8 sytuacji, przez które zostaniesz nazwana ZŁĄ MATKĄ

8 sytuacji, przez które zostaniesz nazwana ZŁĄ MATKĄ

Wiosenne nowości ZARA: Słodkie sukienki, dziewczęce bluzki, kwiatowe spódnice

Wiosenne nowości ZARA: Słodkie sukienki, dziewczęce bluzki, kwiatowe spódnice

10 zmysłowych TATUAŻY, które niesamowicie podobają się FACETOM

10 zmysłowych TATUAŻY, które niesamowicie podobają się FACETOM

HIT: Jajeczna maseczka do włosów- zrób ją sama! Tylko 3 składniki!

HIT: Jajeczna maseczka do włosów- zrób ją sama! Tylko 3 składniki!

TOP TEMAT: Bycie MAMĄ oznacza rezygnację z…..6 szczerych historii

TOP TEMAT: Bycie MAMĄ oznacza rezygnację z…..6 szczerych historii

HOT: 5 sposobów, jak być bardziej wyluzowanym w łóżku

HOT: 5 sposobów, jak być bardziej wyluzowanym w łóżku

FACET WYLICZA: 6 tanich i uroczych pomysłów na wiosenną randkę!

FACET WYLICZA: 6 tanich i uroczych pomysłów na wiosenną randkę!

HOT: Jak wygląda pocałunek w 10 krajach na ŚWIECIE? Obejrzyj ten filmik!

HOT: Jak wygląda pocałunek w 10 krajach na ŚWIECIE? Obejrzyj ten filmik!

WAŻNE: 4 rzeczy, które wybaczy ci tylko NAJLEPSZA PRZYJACIÓŁKA

WAŻNE: 4 rzeczy, które wybaczy ci tylko NAJLEPSZA PRZYJACIÓŁKA

WAŻNE: 4 rzeczy, które powinnaś zrobić, jeśli twoja matka jest NADOPIEKUŃCZA

WAŻNE: 4 rzeczy, które powinnaś zrobić, jeśli twoja matka jest NADOPIEKUŃCZA

4 dowody na to, że powinniście się wybrać na TERAPIĘ DLA PAR

4 dowody na to, że powinniście się wybrać na TERAPIĘ DLA PAR

MĘSKIM ZDANIEM: Oto znaki, że jesteś i będziesz moją BRATNIĄ DUSZĄ

MĘSKIM ZDANIEM: Oto znaki, że jesteś i będziesz moją BRATNIĄ DUSZĄ

HOT: 4 ważne porady, jeśli chcesz aby WASZ seks na kanapie był niezapomniany

HOT: 4 ważne porady, jeśli chcesz aby WASZ seks na kanapie był niezapomniany

Grzech zaniedbania, czyli słów parę o wyglądzie

Kobiece atrybuty zewnętrzne to odpowiednia sylwetka oraz zadbany wygląd zewnętrzny, m.in. wypielęgnowane dłonie i paznokcie, makijaż, zdrowe włosy i skóra. Marka Dove zachęca kobiety by w dbaniu o siebie odnalazły przyjemność, a nie czynność rozumianą zadaniowo. Przedstawicielka marki podkreśla, że „piękna kobieta to kobieta spełniona, szczęśliwa, która dba o siebie, bo ma na to ochotę i sprawia jej to przyjemność, a nie po to, aby równać do nieprawdziwego ideału z mediów”.

Współczesny ideał pięknej kobiety jest mniej lub bardziej skutecznie narzucany kobietom przez show-biznes. Przeprowadzając badania nad postrzeganiem kobiecego piękna, marka Dove postanowiła sprawdzić jakie atrybuty zewnętrzne są dla Polek najważniejsze.

W poprzednim odcinku, który poświęcony był kobiecemu pięknu, stwierdziliśmy, że Polki, przynajmniej w deklaracjach, opierają się dyktaturze wyidealizowanej kobiecości. Kobiecość ich zdaniem opiera się na trzech atrybutach: wyglądzie, osobowości i zachowaniu. Teraz postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej jednemu z tych atrybutów – wyglądowi zewnętrznemu.

Kobiece atrybuty zewnętrzne, zdaniem Polek, składają się z odpowiedniej sylwetki oraz zadbanego wyglądu zewnętrznego, podkreślającego kobiece cechy. Za idealną sylwetkę respondentki w większości uznawały figurę w kształcie ‚klepsydry’, z wyraźnie zaznaczonymi partiami biustu, talii i bioder. Co ciekawe, młodsze kobiety częściej wymieniały zaokrąglone kształty, podczas gdy starsze zwracały uwagę na proporcjonalność figury. Niezależnie od wieku respondentki zgodnie postrzegały zbyt szczupłą sylwetkę jako nieatrakcyjną.

Zadbany wygląd świadczy, zdaniem respondentek, o tym, że kobieta po prostu dba o siebie.
Zaniedbanie jest zaś uznawane za największy grzech, jakiego może dopuścić się kobieta. ‚Przypuszczam, że część z respondentek traktuje je jako zaniedbanie wobec wymogów płynących z zewnątrz, ale mam nadzieję, że, być może nieświadomie, ujawnia się tu tęsknota za tym dbaniem o siebie, nie jak o rzecz mającą być piękniejszą, ale o siebie jako o istotę pragnącą troski i uwagi za to tylko, że jest.’ – komentuje dla Dove psycholożka Katarzyna Miller.

Zdaniem respondentek, na zadbany, kobiecy wygląd składają się między innymi: wypielęgnowane dłonie i paznokcie, zdrowe i lśniące włosy, makijaż, zdrowa, opalona, wydepilowana skóra oraz zadbana cera. ‚Nie ma brzydkich kobiet, są tylko kobiety zaniedbane, jak kobieta jest zadbana, to zawsze będzie piękna’ – stwierdziła jedna z respondentek. Czytając wyniki badania można odnieść wrażenie, że przez Polki przemawia próżność. Jednak zdaniem specjalisty taki wniosek jest mylący.

Zdaniem psycholożki Katarzyny Miller nie ma nic złego w tym, że kobiety przywiązują tak dużą wagę do dbania o siebie. Co więcej, psychoterapeutka uważa, że jest to pożyteczne, o ile kobiety robią to dla siebie. Problem pojawia się wtedy, kiedy kobiety koncentrują się na swoim wyglądzie pod wpływem przymusu płynącego z zewnątrz lub wewnątrz. Katarzyna Miller zwraca również uwagę na postrzeganie przez kobiety własnego ciała i zabiegów pielęgnacyjnych. ‚To, co mnie uderza w tych wypowiedziach, to znowu zadaniowy sens zabiegów. Wprawdzie pojawiła się wypowiedź: ‚czuję się lekko po kąpieli’, ale prawie w ogóle nie ma takich określeń, które by wskazywały na to, że kobiety czują swoje ciało, stany i uczucia przynajmniej na równi z celowością upiększania się. Pisałam kiedyś w jakimś artykule: czy czujesz, że kiedy używasz balsamu, żeby zmiękczyć czy ujędrnić skórę to jednocześnie, a może przede wszystkim, możesz poczuć, że siebie samą dotykasz czy masujesz? Że ta chwila to kontakt ze sobą, moment na czułość, serdeczność, na wyrażenie i przyjęcie od samej siebie bliskości, uwagi, skupienia się na sobie jako kimś, a nie czymś, co trzeba podretuszować?’ – pyta Katarzyna Miller. Warto zatem zastanowić się czy kobiety traktują pielęgnację jako czynność wykonywaną dla samej siebie, czy też jest ona rozumiana bardziej zadaniowo?

Dbanie o swój wygląd zewnętrzny, niezależnie od tego czy są to zabiegi pielęgnacyjne czy aktywność fizyczna jest ważne. Zarówno dla zdrowia, jak i dobrego samopoczucia. Rzecz jasna, dbania o własny wygląd nie można mylić z obsesją na punkcie własnego ciała, która świadczyć może o próżności bądź o chorobie, kiedy np. przejawia się w postaci anoreksji.

Katarzyna Miller podkreśla: ‚Warto zadbać także o swój dobrostan wewnętrzny i zacząć kochać siebie nie tylko na wynos i w najlepszej kreacji, ale także w rozmemłaniu, bez błysku w oku i w chorobie. Taka jest przecież istota przysięgi miłości. Czy gdy jestem zaziębiona, z czerwonym nosem i załzawionymi oczami, bez kolorowych cieni, nie jestem kobieca?’

Dlatego ważne jest, aby uświadamiać kobietom, że zabiegi pielęgnacyjne mają przede wszystkim być chwilą, w której poświęcają czas samym sobie.
‚Piękna kobieta to kobieta spełniona, szczęśliwa, która dba o siebie, bo ma na to ochotę i sprawia jej to przyjemność, a nie po to, aby równać do nieprawdziwego ideału z mediów, lub ze względu na obawę przed krytyczną oceną innych. Marka Dove doskonale to rozumie i zachęca kobiety by polubiły siebie takimi jakimi są, w dbaniu o siebie odnalazły przyjemność, a nie tylko konieczność. Bo przecież prawdziwe piękno nie wyraża się wyłącznie w urodzie, ale przede wszystkim w kobiecym wnętrzu.’ – podsumowuje Urszula Kostian, przedstawicielka marki Dove.