ZABAWY DLA DZIECI
: 07 mar 2007, 23:13
W co i jak bawicie się z Waszymi pociechami.
Zapraszam może wspólnie opracujemy ciekawe zabawy.
Zapraszam może wspólnie opracujemy ciekawe zabawy.
Kobiece forum o tematyce: Ciąża, Dziecko, Rodzice, Kulinarne, Moda, Uroda
https://naobcasach.pl/
Kod: Zaznacz cały
(1) Miszmasz rąk:
zbuduj wraz z dzieckiem (dziecmi) wieżę z rąk, najpierw wszyscy kłada jednana drugą prwe dłonie, potem lewe. kiedy wieża jest gotowa dziecko którego dłoń jest na samym dole kładzie energicznie na sama górę, potem coraz szybciej i szybciej i na końcu powstaje miszmasz rąk.
(2)Kamień, nożyce, papier
gra dla dwojga, każda runda rozpoczyna się na raz dwa trzy. i tak kułak=kamień;otwarta dłoń= papier; rozstawione palce=nożyce.
co oznacza:
-kamień stępia nozyce
- nożyce tną papier
-papier owija kamień
(3)Pogodowe zgadywanki
Za pomoca palców i ust dzieci moga przedstawiać zjawiska pogodowe.
palce pozwalaja kropić deszczowi, padać, lać jak z cebra, sypać gradem...
usta pozwalają wiać wiatrowi, huczeć burzy...
Najpierw poćwicz te odgłosy z dziećmi. nastepnie opowiedz prosta historię, tóra będa śledziły wydając odpowiednie głosy.
zaprezentuj różne odgłosy i każ dzieciom zgadywac co symbolizuję. dzieci moga to również robic między sobą
(4)Odpowiedające kciuki:
wyjaśnij dzieciom że zadasz im teraz szereg pytań a odpowiedac można jedynie tak lub nie za pomocą kciuków.
np:
-czy czekolada jest smaczna;
- czy można pic mleko;
-czy lecisz dzisiaj do domu
(5)Wskaż na...
wydawaj szybko polecenia takie jak pokaż:
-drzwi, okno, podłogę, wazon
- swoja twarz, przyjaciela, krzesło, kolano
(6)Co masz na buzi:
dotykanie cześci ciała i nazywanie ich poprawnie lub nie. (na moją działa i sama poprawia śmiejąc się do rozpuku)
(7)Historyjka, malowanka na plecach:
dziecko kładzie sie lub leży i opowiadamy jakąś historie malując na plecach. można jedynie malowac i dziecko zgaduje co sie namalowało
(8)Nasladowanie ruchów:
zastanów sie z dziakiem jakie ruchy można wykonywac rękoma: klaskac, prztykać palcami, machać, pocierać, potrząsać, załączyć ze sobą pięści...
poproś dziecko aby patrzyło na cieie i nasladowało wszystkie ruchy twoich rąk. zaklasz kilka razy, ap potem wykonaj inny ruch.grą może również prowadzić dziecko.
warianty:
- można naśladowac różne ruchy nóg, stóp, całego ciała
np: nadymać policzki, wyszczerzać zęby, wykonywac ruchy okrężne stopami, podskakiwac, tupać, wystawiac język, itp.
- stopień trudności będzie większy jeśli najpierw dziecko będzie naśladowało jeden ruch, potem dwa itd.
(9) Łączenie cześci ciała:
najpierw zapytaj dziecko o dwie cześci ciała np: gdzie masz brode , gdzie masz kolano. nakłoń teraz dziecko żeby te cześci dokładnie ze sobą złączyło.
mozliwe kombinacje:
- ręka ze stopą,
- palec u nogi z nosem
- głowa z nogą
- łokiec z kolanem
-itd., itp
Kod: Zaznacz cały
(1)Kombinowanie:
wyjaśnij dzieciom, że chodzi o wykonywanie okreslonych czynności i podawaj komendy jak poniżej:
- śpiewając biegaj po pokoju;
- ze śmiechem cząłgaj się;
- podskakuj na jednej nodze i nuc pisenkę;
- podskakuj na obu nogacjh i kszal;
- zwijaj się po podłodze i kichaj
- stąpaj niczym słoń i głośno sie śmiej.
(2)Śmieszna wędrówka:
dzieci ustawiają się w szeregu. z samego początku stajesz ty. wyjasnij dzieciom że odbędziecie śmieszną wędrówkę i musza możliwie jak najlepiej nasladować twoje ruchy:
teraz ruszaj , ale zrób to tak jakbyś poruszała sie po:
- ostrych kamieniach,
- miękkim mchu;
- piasku,
- wodzie;
- lepkim podłożu.
(3)Jak zwierzęta:
porozmawaij z dziecmi o róznych zwierzętach i o tym jak sie poruszają.Następnie dzieci na komendę mają:
- skradac sie jak kot,
- wić sie jak wąż;
- podskakiwac kak żaba
- skakać jak kangur
- kicac jak zając;
- stapać jak słoń;
- kołysac sie jak kaczka.
Dzieci moga również na komende naśladowac głosy zwierząt, lub samemu przedstawiać swoje ulubione.np: jestem psem i robie...
(4) Dzieci śpią:
dzieci leżą na podłodze i udają że śpią. ty natomias mówisz: "dzieci śpią. dizeci śpią, a kiedy sie obudzą, będą niedźwiadkami (ptakami, kozami, węzami, psami, samochodami, rosnącymi roslinami itp.)
teraz dzieci udają ze sie obudziły i są niedźwieźiami (ptakami, samochodami...)
Kiedy chcesz skończyć, mówisz "kiedy dzieci sie obudzą znów będą dziećmi'
(5) Linoskoczek
przedmioty potrzebme; ewentualnie kreda
Narysuj kreda na ziemi linę lub wykorzystaj już gotową line, lub krawędź dywanu.
zanim dzieci spróbuja swoich sił jako linoskoczek porozmawaij z nimi o jego pracy.
Każde dzieck o próbuje teraz balansować na wyznaczonej linie, ostrożnie stawaijąc jedna stopę przed drugą.
trudniej będzie kiedy trzeba balansowac do tyłu.
mozna włączyz spokojną muzykę.
(6) Zabawa w sygnalizację:
przybory: po jednej kartce czerwonego, żółtego i zielonego papieru
Wyjaśnij dzieciom co oznacza dany kolor i co trzeba z nim robić. teraz dzieci ustawiaja się w jednym kierunku i otrzymuuą polecenie przejścia na przeciwną stronę.
- kiedy pokażesz czerwona kartkę musżą się zatrzymać
- kiedy pokażesz żółtą muszą poczekać,
- a kiedy zieloną, moga iść.
(7) podnoszenie kamyków lub kulek z papieru
przybory: kamyki lub papier
Bosą stopą dziecko podnosi kamyczki lub kule z papieru i wrzuca np. do kubełka.
Kod: Zaznacz cały
1) Rozdzieranie gazety:
przybory: gazeta
daj dziecku rozłożoną gazetę i zachęć je do rozrywanie na jak najwięcej kawałkó, ale ogą byc użyte tylko stopy.
2) Wycieranka:
przybory:cienki papier, kredki świecowe, różne przedmioty i nierównej powierzchni
daj dziecku kredki świecowe i cienki, ale dość mocny papier. zbierz wraz z nim male przedmioty, które nie mają gładkiej powierzchni, np. kawałki drewna, monety, kawąłki tapety.
dziecko kładzie teraz cienki papier na poszczególne przedmioty i trze po nich świecowymi kredkami.
3) Wypełnianie luk
przybory: niepotrzebne obrazki (np. z kalendarza), nożyczki
wytnij w starym kalendarzu dziury, w miarę możliwości tej samej wielkości, najlepiej użyc szablonu. teraz dziecko niech spróbuje do każdej luki znaleźć pasujące wypełnienie.
4) Puzle
przybory: obrazki, nożyczki
poprzecinaj obrazki w taki sposób aby dało sie je na powrót złożyć i daj dziecku do ułożenia.
5) Jaka to pora roku:
przybory:obrazki z czasopism
Zbierz możliwe najwięcej obrazków przedstawiających czynności które jednoznacznie kojarzą sie z którąś z pór roku. po kolei pokazuj te obrazki dzieciom i pytaj o pore roku. obrazki moż na układac w prwidłowej kolejności.
Kod: Zaznacz cały
1) Chińskie cienie
przybory: lampa, ajne tło
pokazywnie różnych np. zwierząt za pomocą rąk.
2)Przewracanka
przybory: kostki domina
pomóż dziecku stawić jedna za drugą gęsiego kostki, następni niech dziecko sprawdzi co sie stanie jak jeden klocek sie przewróci. potem powtarzamy, do ukończenia zapasu ...cierpliwości :011:
3)Domek z kart
przybory: karty
ustawianie domków prostych i bardziej skomplikowanych
4) Co potrafisz zapamiętać:
przybory: różne przedmioty chusta.
Połóż na stole różne przedmioty, które dziecko dobrz zna i daj około 1 minuty aby dziecko zapamiętało. następnie zakryj i poproś dziecko aby powiedziało jak najwększą liczbę przedmiotów.
można zmodyfikować i niech dziecko dotyka pod chustą, lub przez chuste jeden przedmiot próbując odgadnąc co to jest.
5)Czego brakuje:
przybory: różne przedmioty
Połóż na stół z pięć przedmiotów i nazwijcie je z dzieckiem, następnie niech dziecko zamknie oczy a ty schowaj jeden przedmiot. gdy dzieco otworzy oczy nie odgadnie którego nie ma. potem można zwiększyć trudnośc i zabierac dwa trzy przedmioty.
6)Gdzie jest gumiś:
przybory; przynajmniej 5 kubków po jogurtach
Ponumeruj 5 kubków. postaw obok siebie. dzieci zamykają oczy a ty chowasz pod jenym z nich gumisia. teraz dziecko pyta czy jest pod pierwszym, sprwdzacie. gdy w końcu znajdzie zadają właśnie takie pytania może go zjesć.
7)Zamiana kubków
przybory: trzy kubki po jogurcie, mały przedmiot
postaw na stole denkiem do góry. na oczach dziecka podłuż po jeden z nich mały przedmiot i przesuwaj kubeczki, najpierw powoli potem szybciej. niech dziecko sróbuje zgadnąc, gdzie jest przedmiot.
8) Palcowe gry
w zależności od wieku palcowe gry możesz albo zaprezentowac albo pokazac na palcach dzieci. z sympatią spotyka się wierszyk kiedy mówimy go i dotykamy każedego palca dzieca:
To jest kciuk- najgrubszy paluszek
to wskazujący co narwie nam gruszek,
ten trzeci je podniesie
a czwarty do domu zaniesie
A tu mamy paluszek co wrzuca gruszki do brzuszka
A tutaj można palce zginac lub prostowac:
Kciuk - ukłoń sie;
Wskazujący - wyprostuj się
środkowy - zegnij sie
serdeczny - podnieś sie
mały - skul się.
A mój prywaty wierszyk to taki, zaczynająć od kciuka;
ten pierwsyz to dziadzius
a potem babunia
następny to tatuś
a potem mamunia
a ten najmniejszy to nsza dzidzia mała
9)Jazda na kolankach:
aby pobawić sie w jadze na kolankach dziecko siada zwrócone twarzą do ciebie na twoich kolanach. dobrze je trzymasz, poruszasz rytmicznie nogami i śpiewasz piosenkę lub mówisz rymowanki np;
jedzie, jedzie pan
na koniku sam
a za panem chłop
na koniku hop
a za chłopem Żyd
na koniku hyc
a za Żydem, Żydóweczki
pogubiły patyneczki - bęc!
(na bęcpozwalamy dziecku "spasc"do tyłu oczywiście przytrzymując mocno rękoma)
tak jada damusie
tak jada damusie
(dziecko jest leko kołysane na prawo i lewo)
tak jadą panusie
tak jadą panusie
(dziecko jest potrząsane nieco silniej)
chłopek mówi stój
wszyscy leca w dół. Prrrr!
(dziecko jest mocno huśtane i w końcu zostaje 'zrzucone")
Kod: Zaznacz cały
PIERWSZY MIESIĄC
Dotychczas dziecko miało kontakt ze światem przez ścianę brzucha mamy. Teraz musi poznać bliżej nową rzeczywistość.
Dźwięki...
Mów, nuć i śpiewaj, także wtedy, gdy już nie jesteś przy dziecku. Piszcz gumowymi zabawkami, potrząsaj delikatnie grzechotką i dzwoń dzwoneczkiem, puszczaj spokojną muzykę. Staraj się jednak, by dźwięki nie były na razie zbyt głośne.
...i barwy
Powieś nad głową dziecka kolorową karuzelę. Możesz zrobić ją samodzielnie. Niech przesuwa się i wiruje wolno przed jego oczami.
DRUGI MIESIĄC
Z maluszkiem można już nawiązać kontakt. Uczy się rozpoznawać Twoją twarz.
Ale mina
Jeszcze sobie nie porozmawiacie, ale możecie już postroić miny. Twój maluch uwielbia, gdy robisz śmieszne miny i go naśladujesz. Jeśli zacznie wydawać jakieś dźwięki, powtarzaj je za nim.
Hawaje w wannie
Weź z dzieckiem ciepłą kąpiel. Nie używaj płynu do kąpieli dla dorosłych. Przytulaj maluszka i go kołysz, śpiewając wszystko jedno co – słowa są nie ważne. Istotne jest ciepło, które was przenika.
TRZECI MIESIĄC
To czas uważnego obserwowania wszystkiego, co robisz – radości, śmiechu i gruchania na Twój widok, ale także złości i łez, kiedy coś idzie nie tak.
Rozmowy
Jak najczęściej pochylaj się nad nim i rozmawiaj, naśladując wszystkie dźwięki, jakie ono wydaje.
Bzzz!
Usiądź w fotelu z dzieckiem w ramionach. Unieś palec w górę i zataczaj nim koła, udając brzęczenie pszczoły. Posadź pszczółkę na policzku malucha i delikatnie go połaskocz. Powtórz zabawę kilka razy tak, aby mógł wodzić oczami za Twoim palcem.
CZWARTY MIESIĄC
Twój maluch zaczyna stopniowo odkrywać swoje ciało. Widzianą zabawkę próbuje chwycić tak długo, aż mu się uda.
Pierwszy rowerek
Maluszek, zachwycony swoimi nóżkami, leżąc na plecach chętnie nimi wymachuje. Możesz włączyć się do zabawy i zginać mu je na przemian, lekko naciskając nimi na jego brzuszek.
Jak wyglądasz?
Pozwól mu badać swoją twarz. Dotykanie policzków, nosa, oczu, włosów mamy, taty i rodzeństwa sprawi mu przyjemność.
PIĄTY MIESIĄC
Wielką radością będzie teraz chwytanie własnych stóp, a sięgnięcie po zabawkę, to już żaden problem.
Kolory w butelce
Przygotuj kilka małych przezroczystych butelek – na przykład po wodzie mineralnej. Do jednej wsyp trochę ziaren kawy, do drugiej fasoli, do trzeciej garść kolorowych koralików, do kolejnej nalej zabarwionej wody i mocno zakręć. Pokaż mu, jak grzechoczące ziarna mogą przesuwać się raz szybko, raz wolno i jak się przelewa czerwona albo niebieska woda. Pamiętaj, że takimi zabawkami nie może bawić się, gdy Ciebie przy nim nie ma.
Niech żyje muzyka
Graj maleństwu różne miłe dźwięki na flecie, organkach lub cymbałkach. Nawet jeżeli słoń nadepnął Ci na ucho – będzie zachwycone. Możesz mu też puszczać ciche, spokojne i rytmiczne melodie z płyt.
Idzie miś
Kiedy maluch leży w łóżeczku, zbliżaj powoli misia, mówiąc tajemniczo "Idzie, idzie miś do Julci... i.... przyszedł" – w tym momencie dotknij malucha pyszczkiem misia, a potem pozwól mu go złapać. Ta zabawa wymaga cierpliwości – prawdopodobnie będziesz to powtarzać kilkanaście razy.
SZÓSTY MIESIĄC
Dziecko potrafi przez chwilę samo usiedzieć. Zaczyna też się posługiwać dwiema rączkami jednocześnie.
Złap mnie
Kładź grzechotki i inne łatwe do uchwycenia zabawki przed leżącym na brzuszku maluchem, zachęcając go do chwytania. Możesz też rozkładać zabawki na stole i usiąść z maluchem na kolanach. Będzie po kolei brał do ręki grzechotki i rzucał na podłogę. To też jest zabawne.
Samochodem przez piachy
Weź dziecko na kolana i zmień się w terenowy samochód, przedzierający się przez bezdroża. Informuj o stanie nawierzchni, np.: "piachy" (kołysz go łagodnie), "kamienie" (lekkie podskoki), "rów!" (gwałtowny, choć w pełni kontrolowany podskok z ewentualnym uniesieniem na rękach). Nie dziw się, jeśli maluchowi ta zabawa tak się spodoba, że nie będzie miał ochoty zejść z Twoich kolan przez całe popołudnie.
Był sobie raz
Opowiadaj maluchowi bajki, deklamuj wierszyki i śpiewaj piosenki. Gdy repertuar Ci się wyczerpie, po prostu wygłaszaj ciągi sylab (ga-ga, ma-ma-ma). Pamiętaj tylko o zmienianiu intonacji głosu, tak jak gdy opowiada się coś bardzo emocjonującego i ciekawego. Puszczaj dziecku kasety z urozmaiconą muzyką.
SIÓDMY MIESIĄC
Maluch w tym wieku zazwyczaj pełza, gaworzy i z upodobaniem hałasuje wszystkim, co uda mu się złapać. Szykuje się do raczkowania.
Pac, pac
Pokaż dziecku, jak można stukać zabawką o stół, czy o podłogę – zabawka powinna być dość mocna, żeby wytrzymywała tę próbę. Podawaj też maluchowi zabawki do obu rączek na raz i zachęć do postukiwania nimi o siebie, za każdym razem dodając "stuk, stuk", albo "pac, pac".
A kuku!
Zabawa prosta, stara jak świat, a budząca entuzjazm kolejnych pokoleń. Przykrywaj pieluszką własną twarz lub buzię dziecka i odsłaniaj, śmiejąc się i wołając "a kuku!". Wkrótce maluch sam będzie potrafił ściągnąć pieluszkę ze swojej, a nawet Twojej twarzy. Możesz też zasłaniać przedmioty i pytać "Gdzie jest miś? Gdzie jest lalka?".
Gdzie jest...?
Schowaj w dłoni jakąś małą zabawkę, np. pieska. Otwórz dłoń i pokaż go dziecku, a następnie znów ją zamknij. Zapytaj "gdzie jest piesek?", znów otwórz dłoń i pokaż dziecku, że piesek wciąż tam jest, choć przez chwilę nie było go widać. Po jakimś czasie maluch będzie chwytał Cię za rękę, usiłując wydobyć pieska. Nauczy się w ten sposób, że nawet jeśli czegoś nie widzi, to to nadal istnieje.
ÓSMY MIESIĄC
Maluch ma coraz sprawniejsze palce, chwyta wszystko, co widzi, i próbuje sam jeść. Może tez zacząć raczkować.
Zabawne paluszki
Czas na zabawy typu: "Idzie rak nieborak", "Idzie kominiarz po drabinie", "Sroczka kaszkę warzyła".
Mróweczki
Przesuwaj ręce po ciele malucha od stóp do główki i z powrotem, wygłaszając stosowną kwestię, np. "Idą, idą mrówki do Wojtusia główki... uciekajcie wszystkie mrówki!".
Czuję różnicę!
Rozłóż na podłodze materiały o różnorodnej fakturze, np. dywanik, miękki koc, futerko, resztki wykładziny, kawałki aksamitu, a nawet gumową wycieraczkę (umytą!). Na czworakach spacerujcie po nich, a Ty, dotykając każdego materiału mów "miękki", "szorstki", "gładki". Przy następnej okazji, ułóż materiały w inny sposób.
DZIEWIĄTY MIESIĄC
Dziecko potrafi samo usiąść, zaczyna samo stawać. Chętnie przygląda się wszystkiemu, co robią domownicy.
Przez przeszkodę
Usiądź na podłodze i połóż swoje dziecko na brzuszku w poprzek swoich wyprostowanych nóg. Pokaż mu atrakcyjną zabawkę i asekurując, zachęć do przejścia na drugą stronę.
Zaginiona rączka
Ubieranie malucha w tym wieku może być trudne, spróbuj więc przekształcić je w zabawę: gdy wkładasz mu rękę do rękawa, zdziw się, że rączka gdzieś się "zgubiła", a potem uciesz się, że się "znalazła".
Zwierciadełko
Weź ulubioną pluszową zabawkę i poruszaj nią, udając, że mówi. Potem podejdź z zabawką do lustra, poruszaj nią w ten sam sposób i zapytaj maluszka: "gdzie jest laleczka?". Oddal się od lustra, a po chwili znów podejdź i powtórz zabawę.
DZIESIĄTY MIESIĄC
Twój maluch już rozumie, co znaczy "nie". Zwykle potrafi powiedzieć pierwsze, krótkie słowo, a nawet pomachać na pożegnanie.
W tę i z powrotem
Weź dość dużą miękką piłkę i usiądźcie z maluchem naprzeciwko siebie na podłodze. Poturlaj do niego piłkę, a potem pokaż, jak ją odturlać.
Lekcje anatomii
Nazywaj części ciała maluszka, jednocześnie dotykając ich i głaszcząc. "Tu Gucio ma nos, tu oko, a tu ucho".
JEDENASTY MIESIĄC
Czas pierwszych kroków, kucania i naśladowania wszystkiego, co robią starsi.
Papużki
Zachęcaj dziecko do naśladowania Twoich ruchów. Klaszczcie, kłaniajcie się, pokazujcie "jaki jestem duuuży", "jakie masz kłopoty". Nie zapomnij o głośnym geście zachwytu, gdy powtórzy Twój gest.
Kaczka-Kwaczka
Proś malucha o powtarzanie prostych słów. Ucz go, jakie dźwięki wydaje pies (hau hau), krowa (muuu), auto (brum brum), dzwonek (dzyń dzyń). Możesz użyć ceratowych lub tekturowych książeczek z wyraźnymi ilustracjami.
DWUNASTY MIESIĄC
Dziecko jest w nieustannym ruchu. Potrafi prawie wszędzie wejść i prawie wszystko rozłożyć na czynniki pierwsze. Ruch jest zabawą. Siedzenie w jednym miejscu to strata czasu.
Kule i kulki
Zgromadź stare gazety, bibułkę, papier pakowy, karton, kawałki cienkiej folii aluminiowej. Pokaż maluchowi w jaki sposób drzeć papier i wrzucać go do pudełka. Zwiń kawałki papieru w kulki i rzucaj nimi. Zachęć dziecko do tego samego. UWAGA! Pilnuj, żeby nie wkładało papieru do buzi (zwłaszcza gazet, bo farby drukarskie są szkodliwe).
Chlapu chlap!
Podczas kąpieli pozwól maluchowi na swobodną zabawę wodą. Niech ją wlewa i wylewa z kolorowych foremek, próbuje zatapiać różne przedmioty, chlapie, pryska, robi fale. UWAGA! Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w wannie, nawet jeśli już pewnie siedzi. Jeśli masz dużą wannę, możesz kąpać się wspólnie z dzieckiem, to będzie relaks dla Was obojga.
Pożyteczna przytulanka
Ulubioną przytulankę dziecka możesz wykorzystać przy nauce nowych umiejętności. Pokaż swojemu maluchowi, jak pieska można łaskotać po brzuszku, czesać, robić za niego "pa pa"