28 sty 2016, 12:51
ja mam w domu krajalnicę Boscha, zelmer też podobno jest spoko. Sądzę, że one wszystkie podobne są do siebie :D Tyle linii po prostu oferuje standard PAL. W poziomie jedynym ograniczeniem jest pasmo ok. 6.5MHz, ale tu już nie jest tak łatwo obliczyć ile to punktów. W praktyce 720-1000 punktów w zależności od rodzaju połączenia (RGB, S-Video, czy najgorsze czyli composite). Chodzi tu głównie o skalowanie i zamianę obrazu cyfrowego na sygnał analogowy w standardzie PAL. I tak na przykład, jeśli nawet dostarczysz sygnał ze żródła cyfrowego to Film o rozdzielczości 640x352 będzie skalowany w górę do PAL 720x576 - z tym na ogół telewizor radzi sobie dobrze.Film o rozdzielczości 1920x1080 będzie skalowany w dół do PAL 720x576 gdzie usuwane jest 80% pikseli z każdej klatki filmu. Do tego dochodzi jeszcze inny współczynnik obrazu - TV kineskopowy oferuje jedynie format 4/3 Do tego wszystkiego, co tu opisujemy, Producenci, czasami z powodów technicznych, ale często wyłącznie marketingowych, czyli aby być lepszym od konkurencji, dorzucaja algorytmy mające poprawić rzeczywiste lub wydumane niedoskonałosci źrodła, wygładzić, nasycić kolory, zwiększyć kontrast itd. W prawdziwym teatrze czy operze, gdzie tło jest zaciemnione, a scena oświetlona punktowo, wyrażnie zaznaczają się kontury, a szczegóły ubrań właśnie znikają. Można odnieść wrażenie, że producenci telewizorów to właśnie miłośnicy teatru, bo tryby zwane " cinema ", " pure ", " clear ", " natural " i inne podobne, sprawiają, że obraz wygląda właśnie jak w teatrze, czyli duże, jednolicie kolorowe powierzchnie i bardzo ostre kontury. Może wyglądać to nienaturalnie, choć zauważyłem, że większość ludzi właśnie tak ogląda telewizję i filmy. LCD, LED, PDP, NeoPDP - co w ogóle oznaczają te wszystkie literki występujące w świecie telewizorów ? Spróbujemy podsumowąc wszystko to o czym do tej pory przeczytaliśmy . Do wyboru mamy nowoczesne płaskie telewizory wykonane w dwóch technologiach - plazmowej (PDP) i LCD. Producenci plazm i LCD wciąż jednak udoskonalają te technologie. Rozwinięciem plazm (PDP) sa nowe telewizory plazmowe NeoPDP, natomiast telewizory LED są rozwinięciem technologii LCD. Oczywiście, jak to życiu nie ma idealnych rozwiązań , podobnie jest w technologii TV - każda ma swoje zalety i wady. Ważne, by dobrać właściwą technologię do swoich potrzeb. Oczywiście, niezależnie od wszystkich rad i opisów, tylko właściwe skalibrowanie odtwarzacza DVD lub Blu-ray, a zwłaszcza telewizora umożliwi nam uzyskanie wysokiej jakości obrazu. Display Reference Test Suite 2007 to darmowe oprogramowanie przygotowane przez specjalistów w dziedzinie badania technologii telewizyjnych, niemiecką firmę Burosch, które bardzo nam to zadanie ułatwi. Jest ono przeznaczone wyłącznie do niekomercyjnego prywatnego użytku na warunkach określonych przez Producenta na jego stronie. Po kliknięciu na obrazek zostaniesz przeniesiony, w nowym oknie, na stronę pobierania niemieckiego CHIPa, a po odczekaniu około 4-5 sekund, powinno się otworzyć automatycznie okno pobierania. Jesli nie - przejdź do wymuszenia pobieranie ręcznie ! Obraz ISO płyty testowej ma rozmiar około 55 MB. Po wypaleniu obrazu zyskujemy narzędzie zupełnie wystarczające do naszych potrzeb, które pozwoli optymalnie skonfigurować obraz i dźwięk - dzięki dziewięciu obrazom kontrolnym. Nasze DVD z testami nadaje się do optymalizacji ustawień każdego rodzaju urządzenia, począwszy od telewizorów CRT, a skończywszy na nowoczesnych ekranach plazmowych, LCD czy LED obsługujących rozdzielczość Full HD. Jednak naprawdę wyrafinowani videofile, którzy chcą sprawdzić, czy ich odtwarzacz Blu-ray i telewizor 1080p działają w najwyższej możliwej rozdzielczości, powinni skorzystać z darmowego Burosch Divas Full-HD-Testsequenz wersja z 04.01.2010. Najnowsze wydanie można pobrać niestety wyłącznie ze strony sklepu firmy Burosch, jako ostatnie wydanie sekwencji testowej DIVAS ( jest to rzeczywiście profesjonalnie zaprojektowane oprogramowanie testowe, ale już niestety płatne i to słono, bo od około 20 EUR do prawie 100 EUR ) w postaci pliku AVCHD, który przeznaczony jest wyłącznie do odtwarzaczy Blu-ray. Choć pojemność płyty CD w zupełności wystarczy, abyśmy mogli zapisać nasz testowy plik, nie zawsze będziemy mogli ją zastosować zamiast płytki DVD. Dzieje się tak dlatego, ponieważ odtwarzacze DVD na ogół nie potrafią zlokalizować plików MPEG-2 zapisanych na nośniku CD, a więc po prostu nie mogą odtwarzać płytki CD jak DVD. Można, co prawda, skorzystać z funkcji Nero, które potrafi zapisać plik ISO na czystej płycie CD jako miniDVD (cDVD), jednak z kolei niewiele odtwarzaczy umie obsłużyć ten nietypowy format. Gdy już nasza płyta zostanie poprawnie zapisana, pora zadbać o właściwe warunki testowe. Zapalamy w pokoju tylko te światła, których zwykle używamy podczas oglądania filmów ( lub też nie zapalamy, jeśli nie używamy ! ), oraz przywracamy w naszym telewizorze wszystkie domyślne, bazowe ustawienia jasności, kontrastu i nasycenia kolorów we wszystkich testowanych urządzeniach. Jeżeli dostępne są dodatkowe parametry obrazu, jak DNR ( Digital Noise Reduction - cyfrowa redukcja szumów ), tłumienie szumów czy wzmocnienie kontrastu, również je należy wyłączyć. Dotyczy to nie tylko telewizorów, ale także wszystkich źródeł obrazu, z których korzystamy, oczywiście jeżeli oferują takie funkcje. Przyszła pora, żeby uruchomić w odtwarzaczu przygotowane wcześniej DVD z testami. Zobaczymy pięć lub dziewięć ( w zależności od wersji programu który ściągnęliśmy ) różnych obrazów, jeden po drugim, wyświetlanych w określonej, stałej kolejności. Najpierw jasność, potem kontrast i tak dalej. To istotne, ponieważ jeśli nie zachowamy tej kolejności ustawiania parametrów, efekt końcowy może okazać się nie całkiem zgodny z naszymi oczekiwaniami. W przypadku jasności i kontrastu należy najpierw ustawić regulator w położeniu o najmniejszej wartości. Następnie trzeba zwiększać stopniowo wartość danego parametru, aż do uzyskania optymalnej wierności obrazu. W przypadku koloru należy ustawić regulator w położeniu środkowym i od niego rozpocząć korektę ustawień. Zwykle świeżo zakupione urządzenia mają ustawioną zbyt wysoką wartość nasycenia koloru, tak aby ich obraz przyciągał uwagę klientów w sklepie. Ostrość w telewizorach jest zazwyczaj od początku poprawnie ustawiona. Później można ją nieznacznie skorygować, jeżeli czwarty obraz testowy jest zdecydowanie zbyt ostry albo trochę rozmyty. Ostatni krok to ostateczny test: patrząc na wyświetlany w tym momencie obraz, przekonamy się, czy wszystkie dotychczasowe ustawienia dały oczekiwany efekt. Ponadto można sprawdzić kanały dostępnego systemu 5.1 Dolby Surround poprzez wskazanie symbolu głośnika testowanego kanału. Po pierwsze, prototypy wykorzystujące 4K UHDTV tak naprawdę zaprezentowano jeszcze w 2003 roku, ale 4K miało długą i skomplikowaną drogę od fazy projektu, aż po komercyjne telewizory. Te ostatnie tak naprawdę pierwszy raz zaprezentowano na targach w Berlinie, zatem można uznać ten fakt za ich debiut. Wcześniej w technologii 4K transmitowano niektóre wydarzenia sportowe w Japonii, a także fragmenty olimpiady w Londynie. Na rynku jeszcze w tym roku ( 2012 ) zadebiutuje telewizor LG, następne w kolejce będą Sony oraz Samsung. Firmy nie chcą podawać cen telewizorów 4K, ale mówi się o sumach zaczynających się od 20 tys. euro. Zatem, biorąc pod uwagę konkurencje ze strony OLED-ów, wspomniane ceny oraz brak materiałów 4K UHDTV - przed tym rozwiązaniem jeszcze długa droga z hal targowych do domowego salonu. Z drugiej strony, jeśli przypomnieć sobie ceny pierwszych telewizorów plazmowych ta droga wcale nie wydaje się taka długa. Czytając różne fora internetowe gdzie rozbrzmiewają pytania typu - a na co nam to ? - odpowiedź jest banalnie prosta ... po prostu coraz większe ekrany musimy wypełnić coraz większą ilością szczegółów. Na dzisiaj matryca rzędu 46° jest już standartem ... a pomyślmy jak będzie wyglądał tzw. obraz FullHD na matrycy 80