Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia niemowlęcia
Twoje maleństwo w ciągu pierwszego roku życia niezwykle intensywnie się rozwija zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Rozwój mózgu i układu nerwowego dziecka powoduje, że niemowlę zaczyna odczuwać intensywniej dochodzące do niego bodźce. To właśnie ta intensywność doznań zmieniającego się świata może powodować duży stres u niemowlęcia a co za tym idzie większą płaczliwość, problemy ze snem, ogólny niepokój i rozdrażnienie dziecka.
Czy to skok rozwojowy?
Patrzysz na swojego aniołka i nie wiesz, co mu dolega wczoraj był pogodny i roześmiany a dziś nic go nie uspakaja. Być może twoje maleństwo weszło właśnie w fazę skoku rozwojowego. Skok rozwojowy u niemowlęcia poprzedzony jest bezpośrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, płaczliwe i ma problemy ze spaniem, gorzej je, jest bardziej krzykliwe lub przeciwnie jest cichsze niż przedtem; chce być jak najbliżej mamy, bo w jej ramionach czuje się bezpiecznie.
W tym okresie może niekiedy sie wydawać, że dziecko jakby cofnęło się w swoim rozwoju i nie potrafi robić tego, co jeszcze wczoraj miało świetnie opanowane. Gdy następuje sam skok często ma sie wrażenie, że dziecko nauczyło sie wielu nowych rzeczy dosłownie przez jedną noc.
Na początku okresy marudzenia poprzedzające skok są krótkie, mogą trwać parę dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te są dłuższe.
Uwaga: dzieci urodzone np. 2 tyg. później przechodzą swój skok 2 tyg. wcześniej i odpowiednio dzieci urodzone wcześniej przechodzą to później. Wszystko związane jest z rozwojem mózgu dziecka.
Nie wszystkie dzieci umieją robić to wszystko, co jest przypisane do danego skoku rozwojowego – różne dzieci preferują różne czynności i różnie intensywnie je ćwiczą.
Okresy skoków rozwojowych
5 tygodni (wrażenia)
7-9 tygodni (wzory)
11-12 tygodni (niuanse)
14-19 tygodni (wydarzenia)
22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny)
33-37 tygodni (kategorie) -ten chyba nell teraz ma
Około 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauważać i rozumieć, że świat można podzielić na grupy. Dziecko zauważa, ze rzeczy mogą mieć cechy wspólne np. mogą brzmieć lub pachnieć podobnie.
Niektórzy badacze uważają, ze w tym okresie zaczyna rozwijać sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielić świat według kategorii jego sposób myślenia zaczyna być podobny do myślenia dorosłych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumieć własne dzieci, ponieważ myślą w podobny sposób do naszego.
Nowe umiejętności:
Pokazuje, ze rozpoznaje kształty
Pokazuje, ze uważa, iż coś jest zabawne – za pomocą - gestów czy odgłosów
Pociesza/przytula swoje zabawki
Robi miny do własnego odbicia w lustrze
Po raz pierwszy jest zazdrosne, gdy mama lub tata przytula inne dziecko
Bierze inicjatywę do zabawy
41-48 tygodni (sekwencje)
Jak to u Was jest z jedzeniem w nocy? Karmicie jeszcze maluchy?
u mnie Nell od 2-3tyg już nie je w nocy
jak zjada o 20 to potem wytrzymuje do 6-8 rano
ale przy tym skoku rozwojowym raz jadła mi dziś w nocy (taka głodna była , w brzuchu burczało

)
Macie jakieś sposoby na nauczenie maluchów przesypiania całej nocki?
są 3 sposoby
1. czekasz aż dziecko samo przestanie podjadać , bo stwierdzi, że się najada w nocy
2. ostre cięcie, czyli budzi się nie dajesz choćby nie wiadomo co, oczywiście z 3-4 noce nie prześpisz , ale potem już jest ok, bądź zamiast mleka oszukujesz wodą
3. jeżeli dziecko je o stalej porze to przesuwam mu czas jedzenia, np jak je o 3 to przetrzymaj go do 4 i wtedy daj, potem 2 czy 3 dni dawaj o 4 jeść i następnie przesuń czas na 5